pomoc
 Szkoła Podstawowa 10 we Włocławku
Wtorek 16 lipca 2024 r. Imieniny obchodzą Maria, Stefan, Eustachy
WLOCLAWEK WEATHER

Europejski Tydzień Świadomości Dysleksji



Europejski Tydzień Świadomości Dysleksji

5-11 października 2020 r. Europejski Tydzień Świadomości Dysleksji
8 października 2020 r. (czwartek) Dyslexiaday

Tegoroczne obchody Europejskiego Tygodnia Świadomości Dysleksji odbywają się pod hasłem "Dysleksja inspiruje do (nie) zwykłych działań". Europejskie Towarzystwo Dysleksji uznało 8 października 2020 r. za Dzień Dysleksji.

To dobra okazja do przypomnienia sobie czym w ogóle jest dysleksja?

Za prof. Martą Bogdanowicz uważamy, że dysleksja jest specyficznym zaburzeniem o podłożu językowym, uwarunkowanym konstytucjonalnie. Charakteryzuje się trudnościami w dekodowaniu pojedynczych słów, co najczęściej odzwierciedla niewystarczające zdolności przetwarzania fonologicznego. Trudności w dekodowaniu pojedynczych słów są zazwyczaj niewspółmierne do wieku oraz innych zdolności poznawczych i umiejętności szkolnych; trudności te nie są wynikiem ogólnego zaburzenia rozwoju ani zaburzeń sensorycznych. Dysleksja manifestuje się różnorodnymi trudnościami w odniesieniu do różnych form komunikacji językowej, często oprócz trudności w czytaniu dodatkowo pojawiają się poważne trudności w opanowaniu sprawności w zakresie czynności pisania i poprawnej pisowni.

Mówiąc ogólnie o trudnościach w czytaniu i pisaniu używamy określenia dysleksja rozwojowa. W ramach syndromu specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu wyróżniamy cztery terminy:

dysleksja - specyficzne trudności w czytaniu, zaburzenia mogą dotyczyć: tempa czytania, techniki czytania i stopnia rozumienia tekstu

dysortografia - specyficzne trudności z opanowaniem poprawnej pisowni, popełnianie błędów ortograficznych

dysgrafia - to specyficzne trudności w opanowaniu właściwego poziomu graficznego pisma

dyskalkulia - problemy z nauką matematyki: niski poziom rozumowania operacyjnego, kłopoty z pojęciami abstrakcyjnymi na przykład: pojęciem liczby, wielkości , proporcji.

Przyczyny dysleksji rozwojowej mogą być różne:
genetyczna - dziedziczenie nieprawidłowych genów po rodzicach

organiczna - uszkodzenie struktury okolic mózgu odpowiedzialnych za czytanie i pianie, na skutek działania szkodliwych czynników chemicznych, fizycznych lub biologicznych w okresie prenatalnym lub okołoporodowym

opóźnienie lub spowolnienie dojrzewania ośrodkowego układu nerwowego

hormonalna- nadprodukcja testosteronu blokująca rozwój lewej półkuli mózgu (w okresie prenatalnym).

Niemniej dyslektycy to bardzo inteligentni, kreatywni i pełni pomysłów ludzie. Wystarczy, że wspomnimy tu o takich słynnych dyslektykach jak:
Hans Christian Andersen - autor baśni, który popełniał mnóstwo błędów w pisowni. Mimo to jego baśnie są piękne, ponadczasowe, znane są na całym świecie, zostały przetłumaczone na wiele języków

George Washington - pierwszy prezydent Stanów Zjednoczonych, wielki człowiek i przywódca

Albert Einstein - największy naukowiec wszechczasów, twórca szczególnej teorii względności, laureat Nagrody Nobla w dziedzinie fizyki

Tomas Alva Edison - amerykański wynalazca i przedsiębiorca, żarówka, fonograf to jego dzieła

Jackie Steward - brytyjski kierowca formuły I

Zachęcamy Was do wyszukania w Internecie lub w literaturze więcej informacji o słynnych osobach z dysleksją. W tym tygodniu w szkole bądźcie czujni i uważni. Będzie wiele okazji do poszerzenia wiedzy na temat dysleksji.

Samba-AnaCom sp. z o.o. PCK Włocławek Centrum Edukacji Obywatelskiej