Światowy Dzień Zespołu Downa – jako Dzień Kolorowej Skarpetki (21 marca)
W tym roku szkolnym , podobnie jak w poprzednim, przystąpiliśmy do obchodów Dnia Osób z Zespołem Downa. Jego symbolem są kolorowe, nie od pary skarpetki. Chcemy przybliżyć naszym uczniom tę wadę genetyczną, a przede wszystkim osoby zmagające się z nią. Zależy nam na pobudzaniu dzieci do tolerancji, szacunku do inności, w tym różnych niepełnosprawności. W poniedziałek, 21. 03. uczniowie założyli kolorowe skarpetki, rozmawiali na zajęciach o Zespole Downa- ich kolorowe stopy zostały uwiecznione na zdjęciach (do obejrzenia w galerii) .Na najbliższych godzinach wychowawczych dzieciaki i młodzież obejrzą różne ciekawe filmiki prezentujące osoby z Zespołem Downa.
A teraz trochę informacji o samym Dniu: Światowy Dzień Zespołu Downa to święto ustanowione w 2005 roku z inicjatywy Europejskiego Stowarzyszenia Zespołu Downa. Od 2012 roku patronat nad obchodami sprawuje Organizacja Narodów Zjednoczonych.
Kombinacja liczb 21 i 3 - nie jest przypadkowa. Trisomia 21 to obecność dodatkowego, trzeciego chromosomu w 21. parze chromosomów, dlatego 21 marca (21.03) został symbolicznie wyznaczony jako święto Osób z Zespołem Downa.
Symbolem obchodów tego Dnia są kolorowe skarpetki.
Co wspólnego z zespołem Downa mają kolorowe skarpetki?
Kolorowe, różniące się w parze skarpetki:
- Mają pokazywać, że dzieci i osoby dorosłe z Zespołem Downa zmagają się z odmiennością w stosunku do reszty społeczeństwa
- Są też symbolem solidaryzowania się z osobami z Zespołem Downa, są wyrazem tolerancji
- Pokazują, że mimo różnic – osoby te są radosnymi i pełnymi życia ludźmi